Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

SEMINAR DI SMK PANTAI

Hari pertama....22 September 2010


Alhamdulillah dan syukur kepada Allah S.W.T kerana memberikan aku kudrat dan kesihatan untuk meneruskan program Seminar Motivasi Penulisan ku bersama Persatuan Penulis2 Labuan iaitu PERWILA. Seminar di SMK PANTAI LABUAN berlangsung pada 22 dan 23 September 2010. Merupakan sekolah kedua dalam jadual seminar. Seperti biasa, pada hari pertama aku merupakan orang yang terakhir tiba. Apa la aku ni? Si Trip Star hehehehe...Maafkan saya wahai para rakan seperjuangan di PERWILA dan juga murid2 serta guru. Bukan apa, jalan jam. Tol pulak rosak. Labuan ada tol ke bang? Nak menipu agak2 la.

Setibanya saya di sana, saya disambut begitu baik dan istimewa oleh seorang pengawas yang saya pun dah lupa nama dia. Tapi saya cukup kenal wajahnya ;) Saya bersama2 Tuan Haji Osman, Tuan Suili, Hajah, Cik Rafidah dan juga Puan Norgadis. Rakan2 seperjuangan di PERWILA yang tidak pernah lelah memberikan sokongan kepada ku. Hanya ALLAH yang mampu membalas jasa kalian, dibawa naik ke bilik seminar yang terletak di tingkat dua. Setiba kami muka pintu bilik seminar, kami semua disambut baik oleh guru2 yang bertugas dan pengetua sekolah.


Seperti biasa. Pada hari pertama aku (Aik dah tukar aku pulak?) banyak menyentuh topik2 utama seminar sesambil cuba untuk menghiburkan para pelajar dengan lawak2 ku yang aku sendiri pun tak tau lawak ke tak walaupun alhamdulillah rata2 mereka tergelak. Kali ini aku tidak lagi meragut masa rehat para pelajar seperti mana yang aku telah lakukan di SMK LAJAU LABUAN. Di mana hampir ada kemalangan jiwa dilapor akibat lapar yang melampau. Hampir ya bukannya sudah ada..Habis seminar kami dan para pelajar diberikan hidangan yang begitu menyelerakan. Sama macam di sekolah yang sebelumnya. Dan kali ini aku tidak malu lagi. Melantak sampai dua kali tambah. Hehehehe...Kak Norgadis masih lagi puasa...


Hari kedua...23 September 2010


Pada hari kedua aku sudah insaf dan berubah. Di mana aku menjadi orang pertama yang tiba di sekolah. Maksud ku di kalangan rakan seperjuangan di PERWILA. Aku orang pertama disusuli Tuan Haji Osman dan kemudian rakan seperjuangan yang lain. Di hari kedua ni, aku agak blur sedikit. Agak tergagap seketika. Sebabnya semalam entah jin mana rasuk aku, menyebabkan aku tak boleh tidur sampai ke esok pagi sampailah seminar hari kedua tamat. Balik saja rumah, aku ingat nak hentam membuta terus, tapi ditakdirkan cuaca Labuan menjadi begitu hampir dengan suhu di gurun pada waktu siang. Kulit rasa macam nak terbakar Latipah oiii...


Di hari kedua macam biasa juga, aku banyak memberikan ceramah yang diadaptasikan dari kisah2 ku di zaman jahilliah. Aku harap semua kisah2 yang aku ceritakan mampu untuk memberikan manfaat dan tauladan kepada adik2 semua. Kalau tak banyak sikit pun jadilah ya...Insya'Allah kita sama2 doa meminta agar Allah memberikan kita petunjuk untuk terus mengubah diri ke arah kebaikkan. Tak semestinya semua mesti jadi Ustaz dan Ustazah pulak lepas ni ya. Kalau jadi alhamdulillah. Kalau tak mampu nak jadi, cukup sekadar menjadi manusia yang bermoral dan beragama. Silap haribulan ada jugak aku yang jadi ustaz lepas ni. Ustaz Resmanshah hehehehe...


Secara peribadinya sambutan dan sokongan di SMK PANTAI LABUAN tidak kurang hebatnya dari sekolah sebelumnya. Semua para pelajar memberikan sokongan dan perhatian yang mantap dan kancang!!. Abang begitu terharu dan bersyukur sekali kerana diberikan rezeki dan peluang untuk membuat seminar buat adik2 sekalian. All da best dan good luck untuk segalanya...Abang doakan semua kalian menjadi insan2 yang berguna untuk agama, bangsa dan negara...

Bersama puteri-puteri dan hero-hero yang hadir di seminar...Ko peace2 kat belakang ek..hehehehe ndak apa dik. Janji rock dan berjaya ya, jangan putus asa..abang doakan..


Tuan Haji Osman memberikan sepatah dua kata kepada para pelajar. Suka cara Tuan Haji Osman berucap. Tenang dan bersahaja. Biasalah orang berpengalaman.


Terima kasih atas sokongannya ya anak2 adik2 sekalian...Sama2 kita jadikan amalan membaca ini sebahagian dari hidup kita...Jangan baca buku abang saja. Bacalah sebanyak buku yang termampu selagi bernafas..

Begitulah perhatian yang diberikan oleh anak2 adik2. Terharu rasanya...Di tepi kita dapat lihat barisan rakan seperjuangan di PERWILA...Penulis cerpen berat dan puisi yang cukup hebat...

0 comments:

Post a Comment