Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Jangan Hina Penulis!!!

Assalamualaikum w.b.t buat semua dan salam sejahtera. Semua ready ya, entri kali ini agak beremosi....


Sepanjang aku menjadi seorang penulis, dan juga sebelum jadi penulis, telinga ku sering disajikan dengan kata-kata hinaan seperti:

"Menulis tu boleh kaya ka? Mati tak makan kalau pompuan kawin dengan penulis macam dia tu!"

"Penulis? Itu bukan kerja! Itu hobi! Suruh la si Resman tu cari kerja!"

"Kalau takat menulis, baik kerja jadi pondan! Ada lagi hasilnya!"

"Penulis novel? Ooo...kira kerja sendiri la ni? Boleh hidup ka?"

"Kau buat apa sekarang? Penulis novel? Bila la kau nak cari kerja ni Resman? Tua sudah kau tu"

"Penulis novel dan buku? Hidup jugak kau tak kerja ya?"

Dan banyak lagi...


Kalau nak ikutkan hati, nak aje aku menjawap semua kata-kata di atas dengan kaki, batang besi, parang, bom tangan atau asid!


Agak2 la korang! Hina sangatkah jadi penulis? Habis yang korang dok sibuk suruh anak korang semua baca buku kenapa? Dok sibuk bawa anak pegi MPH la, POPULAR la, buat apa? Supaya anak jadi budak yang berilmu? Sebab buku cerita dan novel merupakan hiburan yang berpelajaran? Habis tu siapa yang menulis semua buku tu???? Hantu? Tapir kutub? Kerbau Pak Kasim? Kucing Mak Limah? Anjing Uncle WOng???


PENULIS MACAM AKU NI LA ANTARA INSAN2 YANG MEMERAH OTAK SIANG DAN MALAM NAK HASILKAN BUKU YANG KORANG KATAKAN HIBURAN BERPELAJARAN TU SEMUA!!!

Kepada insan-insan yang tergolong dalam golongan yang suka memandang rendah dan menghina para penulis macam aku ni, tolonglah buka minda bukan sikit tapi kalau boleh tukar minda tu dengan minda baru. Ekzoz bagi besar sikit supaya hidayah senang dan lancar nak masuk!


Suka2 hati korang je nak hina penulis. Apa hina sangat ka kerja menulis ni? Sepanjang aku menulis sepenuh masa ni takde pulak aku sampai mengemis di tepi jalan. Tak ada juga aku jalan ke sana ke mari mencari tin2 kosong. Ya, aku mungkin tidak sekaya penulis2 yang lain. Tapi aku memang boleh hidup dengan menulis sepenuh masa. Dan ya! Menulis itu satu kerjaya yang mendidik aku untuk menjadi manusia yang sering menggunakan otak anugerah Allah bagi mencari rezeki yang halal. Bukan macam korang yang menghina tu! Otak ada, simpan kat tempurung lutut buat spare part! Halal haram tolak tepi dah. Moden la katakan!


Dah la aku malas nak jumping smash lelebih. Kang cakap aku ni celaka la, penulis tak beradab la, penulis yang tak boleh dijadikan contoh la, tau pulak cakap macam tu. Kalau aku buat baik, hina aku dengan kerja aku sekali. Lahanat sungguh!


Renung-renungkanlah dan selamat bertaubat! Marah sungguh aku!

3 comments:

Tabahlah, Resmanshah...
Jangan mudah mengalah ya!! ^_______^

 

Salam Husna. Ya, nasib baik saya masih mampu bertabah. Kalau saya marah pun, saya hanya bakar kereta mereka. Itu saja. Tidak lebih. Sabar jugak saya ni kan?

 

Post a Comment