Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Pencinta buku....


Assalamualaikum wbt kepada semua rakan2 yang baik hati yang masih lagi sudi bertandang ke blog aku yang selalu saja tidak berupdate ini. Ini kerana hari2 dalam hidup aku yang sudah semakin sibuk dan ada juga yang aku saja buat2 menyibukkan hari aku. Ahaks.


Seperti yang rakan2 semua tahu, novel dewasa pertama aku yang berjudul Syaakur Pejuang Dua Dunia telah pun diterbitkan pada 18 Jun yang lepas. Pertama kali bertemu pembacanya di Pesta Buku Selangor yang berlangsung di PKNS, Shah Alam. Aku sendiri sempat bertandang ke booth PTS meninjau2 reaksi para pencinta buku yang hadir. Aku mampu tersenyum sendiri bila melihat seorang aweks telah membeli novel aku walaupun kawan dia cakap.."Eh?! Awak, kenapa beli buku ni. Cerita fantasi ni mesti mengarut. Saya tak pernah minat nak baca buku2 macam ni!" Tak suke betul kawan awek tu kat novel aku hehehehe...Tapi semua itu tidak dapat mempengaruhi minda awek yang baik hati itu, dia tetap saja membeli novel ku. Kalau tidak memikirkan dia sedang bersama dengan rakan dan taulannya, mahu saja aku menegur awek itu dan mengucapkan bertapanya aku menghargai dia sudah membeli novel ku. Di dalam hati aku berkata "Alhamdulillah...sudah satu novel aku terjual. Walaupun satu tetapi sudah cukup untuk mengubat rasa penat dan lelah ku menulis sekian lama."


Beberapa minggu selepas itu, aku sekali lagi terkejut dan terharu bila sudah ada 6 orang yang baik telah mengomen novel ku di laman web rasmi PTS di http://www.pts.com.my/. Rata2 mereka memberikan galakkan dan respon yg positive. Namun ada seorang pengomen yang telah membuatkan air mata ku menitis. Aku menggelar beliau Tuan Web Sutera si Pencinta Buku yang sejati. Beliau telah mengulas hampir setiap butir di dalam novel aku.


Di dalam blog beliau, banyak lagi novel2 yang jauh lebih hebat dari novel ku yang masih mentah itu. Dari komen2 yang beliau berikan buat novel2 tersebut, jelas menunjukkan yang beliau sememangnya seorang Pencinta Buku Sejati yang seharusnya wujud dengan lebih ramai lagi. Ini kerana segala komen beliau memberikan sumbangan yang sangat besar buat dunia penulisan negara kita.


Bukan niat aku ingin membalas segala komen baik beliau buat novel ku, namun seikhlasnya aku memberitahu semua ini. Tanpa pencinta2 buku seperti beliau, dunia penulisan negara kita ini tidak akan semeriah dunia penulisan barat yang sememang ramai pencinta buku tegar. Malah ada yang sanggup bermalam di luar kedai buku hanya kerana mahu menjadi antara orang pertama yang membeli novel penulis kegemaran mereka. Cuba bayangkan bertapa tingginya semangat penulis dan pembaca sesebuah novel di barat itu. Mengapa tidak kita pula mengamalkannya?


Akhir kata dari saya, terima kasih kepada semua sudi membeli novel saya, Syaakur Pejuang Dua Dunia. Tanpa kalian, novel itu tidak akan menjadi istimewa dan bermanfaat kepada sesiapa...


0 comments:

Post a Comment