Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Aku...Duit dan perasaan jeles sket...


Pertama sekali assalamualaikum w.wb.t dan salam sejahtera kepada semua rakan2 dan sanak-saudara tak kira yang jauh mahu pun yang dekat. Pertama sekali ya! Aku memang sudah lama tidak meng'update' blog aku nie. Semua kerana usaha aku untuk menghasilkan novel Syaakur buku dua dan juga lagi dua novel lain. Ya! Aku mahu siapkan 3 novel dalam satu masa. Bunyik macam hebat, tapi sebenarnya tidak. Kerana aku sudah boleh melihat benda2 yang tak wujud di hadapan ku. Antaranya seperti berikut:


1. Satu hari ketika aku baru bangun tidur, bila aku buka pintu bilik, aku mendapati diri ku sedang berada di dalam ruang tamu yang penuh dengan perabot2 berharga tinggi. Ruang tamu tu ada TV flat screen besar di diniding. Ada sofa empuk. Ada PS3...Ada Xbox360 latest edition...ada meja menulis yang cantik...dan bilik tu sejuk je sebab ada aircond...semuanya tampak real...malah aku boleh merasakan hawa aircond itu...tapi bila aku gosok mata aku, semua hilang begitu saja. Huhuhuhu...pelik tapi sangat benar!!!


2. Aku bercakap dengan diri ku sendiri macam Johnny Deep dalam filem Secret Window yang ditulis oleh Stephen King. Aku nampak dengan jelas diri ku sendiri sedang bercakap dengan aku.


Tunggu!!! Jangan menganggap aku gila dulu. Aku masih normal dan waras. Cuma mungkin agak sedikit berilunasi hehehehe...Mengapa aku buat begitu???? Adakah kerana mahu popular??? Atau kerana aku nie tamak??? Atau juga kerana aku nie memang nak cari gila??? Sebelum aku menjawap soalan itu, izinkan aku meluahkan apa yang aku maksudkan dengan tajuk entri ku kali ini iaitu Aku...Duit dan perasaan jeles sket...


Sedar tak sedar, rupanya sudah hampir dua tahun aku berkecimpung di dalam dunia penulisan. Tidak lama lagi pesta buku antarabangsa yang ke dua dalam hidup ku akan berlangsung pada bulan Mac nanti. Mudah2an aku dipanjangkan usia untuk menghadirinya. Dalam dua tahun itu, aku sudah melalui banyak pengalaman yang manis dan pahit. Dan aku sangat bersyukur kerana Allah sudah memberikan aku peluang untuk menjadi apa yang aku impikan selama ini.


Dan sepanjang dua tahun itu, aku berjumpa dan berkawan serta bermusuh dengan ramai orang baru dalam hidup ku. Mengapa aku cakap bermusuh sekali? Aku tidak mahu hipokrit dan mengatakan semua orang itu kawan aku. Sedangkan Rasulullah difitnah. Sedangkan Rasulullah dibenci. Sedangkan Rasulullah disalah anggap. Apakan lagi diri ku yang penuh dengan kelemahan ini. Namun tidak perlulah aku menyentuh perkara itu lagi. Biarlah ia menjadi kenangan silam.


Ya, sejak melangkah masuk ke dalam dunia penulisan, aku juga berkawan dengan ramai orang. Malah jauh lebih ramai dari orang yang memusuhi ku. Antaranya:

1. Alif Firdaus Aziz (Alifstyle)
2. Ismail (Maxmagic)
3. Husna Adnan (Sna lala)
4. Kak Nora Fuad (penulis novel)
5. Kak Hazel (penulis novel)
6. Baharuddin Bekri (penulis novel)
7. Macha Mata Merah (penjaga cyber cafe astaf seksyen 23)
8. Ahmad Firdaus
9. Eizman dan abang serta adik2nya
10. Kak Balqis (penulis buku)
11. Abang Arsenal (pelayan restoran JAJA CAFE seksyen 23)
12. Kak Norgadis Labuan (penulis dan blogger popular)
13. Tuan Suili (penyajak dan pemuisi hebat)
14. Tuan Haji Osman (penyajak hebat)
15. Tuan Sahar (pengetua sekolah dan penyajak yang aku segani)
dan banyak lagi.....


Tapi sejak dua menjak ini, hidup ku menjadi tidak menentu. Masalah kewangan sudah tiba dalam hidup ini. Tapi belum tahap yang membolehkan aku meminta sedekah lagi la. Cumanya bila taraf hidup ku bertukar dari budak kampung ke penulis cabuk di bandar besar, jumlah duit yang diperlukan semakin meningkat. Hingga mampu membuatkan aku tension hampir setiap masa.


Bukan tidak bersyukur dengan pendapatan sekarang ini, cumanya secara logiknya...ianya tidak mencukupi. Malah kadang-kala kurang. Hal ini membuatkan aku agak sedikit trauma bila melihat2 blog atau gambar2 di Facebook kawan penulis yang lain. Semuanya kelihatan indah dan menyeronokkan. Ada yang cuti di dalam negeri dan ada juga hingga ke luar negara. Ada yang menulis di tempat2 yang sangat indah dan menarik. Apa yang membuatkan aku diserang perasaan jeles sket adalah kerana aku tidak pernah punya peluang dan kemampuan seperti mereka pada tahun ini!!!! Huhuhuhuhu...sedih kau tau Nab...


Tapi disebalik rasa jeles tu, aku turut tumpang bergembira kerana rakan-rakan penulis yang lain itu dianugerahkan rezeki yang melimpah ruah. Dan aku cuba menjadikan perasaan jeles sket nie sebagai pembakar semangat untuk aku merealisasikan projek terbaru ku untuk menghasilkan 3 buah novel dalam satu masa untuk tahun depan. Kau nak tau Nab, dah dua minggu aku tido 3 jam je. Mata ni dah macam beruang panda je hah!


Jadi itulah jawapan aku....Kepada rakan-rakan penulis yang lain, aku ucapkan selamat berkarya dan selamat bercuti...dan akhir kata buat kalian...YA AKU JELES KAT KORANG SEMUA SEBAB CUTI TEMPAT2 LAWA!!! HAHAHAHAHA....Doakan aku selamat mengharungi proses nak menghasilkan 3 novel tu semua dengan berjaya ek...Sampai di lain entri...Adios amigo...

Sebuah tempat yang indah...sejuk dan menyamankan...tempat ku bertapa suatu masa dahulu...

4 comments:

Opsstt...! Nama aku pun ada kat entri ini. (Penulis dan blogger popular)Aku rasa macam tak berapa popularlah aku ni, pujian tu je yg melambung tinggi hehehe...

Apa pun jua kerjaya yang dilakukan, jagalah kesihatan agar hasil yang lahirkan akan lebih memuaskan. Selamat berkarya.

 

Cemburu yang positif itu dialu-alukan. Saya sendiri pun mengalamai perasaan yang sama:D

All the best!

 

Usaha terus. Penulis baru memang akan berada dalam tahap yg masih 'banyak bermimpi' daripada realiti macam kita.. he he he

 

Post a Comment