Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

SEMINAR DI SMK MUTIARA

Hari pertama...27 September 2010...

- Satu malam aku tak tidur memikirkan apa yang bakal terjadi di sekolah ini. Dari malam hinggalah ke pagi aku gagal menutup mata aku dibuatnya. Macam2 yang aku fikirkan. Macam mana sambutan para pelajar di sekolah tu nanti? Penyampaian jenis yang macam mana harus aku lakukan?
- Pada hari pertama. aku datang awal sudah. Ngeh ngeh ngeh...Tuan Haji Osman dan rakan seperjuangan yang lain tidak lagi perlu menunggu aku yang macam trip VIP ni. Setiba di sana, Cikgu Masri (mengenali ku kerana aku pergi dibimbing olehnya suatu ketika dulu ketika di sekolah menengah) menyambut kami dengan penuh ramah mesra.


- Masuk saja aku kat dalam bilik seminar...Wah?!!! Cantik dan besar serta sejuk tempatnya. Tetapi kali ini ada pembaharuan di mana bilik itu kosong tanpa sesiapa. Para pelajar belum lagi masuk. Aku dah telan liur. Dalam kepala hotak aku dah terfikir. Adakah mereka semua sedang melukis banner2 seperti "Kami pelajar yang sibuk! Jangan buang masa kami!" atau mungkin juga "Rambut dia panjang! Kami tak percaya dia!" ngeh ngeh ngeh (abang ni dalam ceramah cakap dont judge a by its cover! Gumam segelintir pelajar selepas membaca ayat aku tadi. Abang gurau je ngeh ngeh jangan mara aaaa...) Ok sebenarnya semua yang aku nyatakan tadi adalah rekaan semata-mata. Aku steady je bila bilik tu kosong. Positifkan fikiran aku dan cakap "Mungkin dorang semua sedang membalut hadiah yang cantik dan besar untuk aku. YES!!!"


- Tapi alhamdulillah tidak lama selepas itu, dewan seminar telah diisi penuh oleh para pelajar dan juga beberapa orang guru serta rakan2 seperjuangan aku di PERWILA. Tetapi kalau sekolah2 sebelum ini berjalan dengan lancar, Allah cuba menguji aku. Atau mungkin membalas kesalahan ku yang selalu mendoakan "rosak la LCD tu. Biar dia tak jadi bagi ceramah!" bila mana cikgu menyuruh aku dan rakan sekelas hadir untuk mana2 ceramah motivasi sekolah menengah dulu. Padan muka aku! Hampir sejam lebih jugak, Tuan Masri cuba meleraikan kekusutan masalah LCD yang enggan mempamerkan visual yang ada di laptop. Sudahnya seminar yang sepatutnya bermula pada jam 8 pagi..berlangsung pada jam 9.37 pagi. Tapi aku pasrah dan bersyukur kerana Allah balas dosa aku tu cash di dunia. Sedikit ruang untuk aku menginsafkan diri.

- Dengan lafaz bismillah seraya cuba menenangkan gugup ku walaupun ini bukan sekolah yang pertama, aku memulakan seminar. Dan alhamdulillah...semuanya berjalan dengan lancar.

- Aku begitu terharu dan bersyukur kepada Allah kerana sudah mendapat layanan yang begitu hebat sekali dari pihak sekolah menengah Mutiara Labuan. Macam VVIP cakap sama lu!!! Makanan yang dihidangkan ketika sesi rehat. Sampai 3 kali tambah aku. Dah tak malu dah dengan Kak Norgadis dan cik Rafidah serta rakan2 yang lain. Sedap betul mee goreng dan lauk2 yang lain! Serius sedap!


Hari kedua...28 September 2010...


- Sekali lagi Allah menguji aku, hambaNya yang selalu saja terleka ini. Hujan turun dengan lebatnya dari subuh hinggalah jam 8 pagi. Bersedia atau tidak aku redah saja hujan ituuuuu!!!! Sedikit ikutan dari rancangan BOLOS di situ. Setiba aku di sekolah, parking lak penuh. Korang nak tau? Kalau tak nak pun buat2 lak nak. Korang nak tau, aku tunggu dalam kereta sampai 23 minit baru dapat parking. Dah tu masalah lagi nak berlari masuk ke dalam kawasan sekolah yang berbumbung. Hujan tengah lebat tahap kamen rider merah bak kata adik aku. Sekali lagi sedia atau tidak, aku redah saja hujan ituuuuuuuuuu!!!!!!!!


- Bila sampai di kawasan berbumbung, Allah menguji aku lagi. Ditakdirkan selipar aku licin tahap kamen rider merah. Yang aku jalan ala2 pengantin pun boleh nak tergelincir. Sudahnya, sebab aku dah terlambar giles, aku bukak selipar dan berjalan seperti biasa hinggalah ke kawasan yang kering lantainya. Sampai di bilik seminar, aku diuji lagi. Bilik seminar pulak sudah digunakan oleh pihak lain. Kami terpaksa berpindah ke bilik seminar yang lain. Nasib baik sekolah ni ada banyak bilik seminar yang cantik2.


- Bila sampai di sana, bilik sudah dipenuhi oleh pelajar. Jumlahnya lebih ramai dari hari pertama. Dengan langkah penuh segan sebab dah lambat tahap keman rider merah, aku terus memulakan seminar yang mana kali ini lebih berbau keagamaan dan pengajaran yang mudah2an mampu memberikan keinsafan kepada diri aku dan juga para pelajar serta guru2 dan rakan2 seperjuangan.


- Aku akhiri seminar aku dengan tayangan trailer novel Syaakur versi buatan sendiri kepada semua yang hadir. Lalu selepas itu aku membuka sesi jualan hasil karya ku.

- Apa yang terjadi pada sesi jualan buku dan novel ku adalah sesuatu yang tidak akan aku lupakan sampai bila2. Ini kerana aku selalu sematkan dalam hati yang kalau rezeki aku sikit pun tak apa. Janji ada. Kalau seorang saja yang nak beli buku atau novel aku ni, takpe, itu pun rezeki namanya. Tetapi apa yang terjadi adalah sebaliknya. Aku bagaikan cuba dimakan oleh segerombolan zombie yang normal rupanya malah ada yang cantik dan macho lagi. Begitu terujanya mereka ingin mendapatkan hasil karya aku yang tak seberapa tu. Belum bestseller Malaysia pun. Tapi kalau satu Malaysia sudi membelinya, insya'Allah. Memetik dari kata2 di cover buku Tuan Nazri yang berjudul Karipap-Karipap Cinta. Hah kalau korang nak tau...model aweks bertudung dalam cover buku tu...bukan awek aku. hahahaha tapi kawan aku...Cik Husna sila jangan putuskan tali persahabatan kita kerana lawak hampeh ku ini ngeh ngeh (dalam hati ada sate! Sempat lagi tu)

- Selepas aku menandatangani buku dan novel yang terjual, tibalah masanya aku menjadi seperti Farid Kamil tapi aku lagi hensem dari dia! Huh! Hampir putus urat pipi aku senyum bergambar dengan para pelajar SMK MUTIARA yang memberikan sokongan yang begitu hebat!!! Bayangkan Tipah, abang bergambar sampai 30 minit tanpa henti dibuatnya!
- Akhir kata dari saya buat para pelajar yang hadir, semoga berjaya dengan apa yang sedang diusahakan tidak termasuk usaha2 yang boleh membawa adik2 ke penjara mahupun tali gantung ya! Usaha yang baik2 saja! Dan abang harap apa yang abang sampaikan sepanjang seminar dapat memberikan manfaat kepada diri abang sendiri dan juga adik2 sekalian ya...Insya'Allah...All da best from me! Harap berjumpa lagi di masa akan datang!!!


Antara puteri2 dan hero2 yang hadir dan memberikan sokongan dan perhatian yang hebat!!!




Aku siap mendapat cerderahati penghargaan dari Tuan Masri yang mana merupakan guru sekolah dan juga ahli PERWILA sendiri...Tu aku tengah wat muka terharu la tu..Kalau korang perasan hari terakhir aku akan memakai baju SINDIKET SOLJAH..Ngeh ngeh aku suka sindiket tu...

Sesi bergambar yang aku pun tak tau berapa banyak gambar kesemuanya yang terhasil, yang ini dari lensa telefon ku sendiri. Students dari SMK MUTIARA, kamu semua sudah jadikan hari terakhir seminar begitu istimewa...Terima kasih buat segalanya...

0 comments:

Post a Comment