Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Diari seorang Gua...hari pertama

6 September 2010, jam 3.36 petang...Nota kepala : Gua lapar tahap nak makan selipar!!!!



- Hari nie gua lapar lagi. Perut gua menderita bagaikan dihiris sembilu. Walaupun gua sebenarnya tak tau pun apa maksud sembilu tu. Standard la gua BM tak berapa nak umpph kata orang. So so je...Ok berbalik kepada lapar tadi. Serius, walaupun ramadhan dah nak habis, tapi lapar perut gua ni still sama macam puasa pertama hari tu. Nak tido, tak dapat. Nak mandi, takut terminum air 4 ke 5 gayung. Nak memancing dengan member sekampung, takut lepas dapat ikan gua terus panggang dan berbuka mengikut jam bukan Malaysia di mana lebih awal dari yang sepatutnya. Arghhhh!!!! Lambatnya lagi nak berbuka!!!!


Masih hari yang sama, jam 4.45 petang...Nota kepala : Gua sedang merenung selipar...


- Gua masih lapar. Sehingga gua nyaris mengunyah selipar jepun milik gua sendiri di depan rumah. Mujur masih ada kewarasan yang bertahta di kepala hotak gua ni...


Masih hari yang sama, jam 9 malam...Nota kepala : Gua dah kenyang dan bahagia. Sebab gua jumpa seorang bidadari di baazar ramadhan...


- Syukur kepada Allah kerana telah menghantarkan malaikat yang berhati kering untuk mengelakkan gua dari mengunyah selipar dan membantutkan niat hati gua yang nak tangkap salah satu ayam bapak gua dan panggang di dalam hutan. Sedang gua meratapi kegagalan gua membuat semua yang disebut di atas, emak gua dengan penuh diktaktornya mengarahkan gua pergi ke baazar ramadhan untuk membeli juadah berbuka. Dengan hanya bermodalkan 10 ringgit, gua mengorak langkah yang penuh malas ke baazar tu. Kalau ikutkan hati bukan takat malas nak melangkah. Nak membayangkan diri gua ke sana pun dah cukup meletihkan minda gua.

- Tapi rahmat dan hikmah berpuasa di bulan ramadhan bak kata orang, gua telah bertemu dengan seorang bidadari di baazar yang penuh sesak dengan manusia yang rata-ratanya rakus membeli juadah. Di satu sudut yang tak jauh dari side pandangan gua. Dia berdiri di situ dengan senyuman mesranya kepada mak cik yang menjual murtabak. Itulah senyuman yang paling indah pernah gua tengok. Mau gua cair tahap mendidih. Dengan penuh keyakinan gua berasak ke gerai murtabak di mana dia masih berdiri menanti pesanannya siap.

- "Assalamualaikum mak cik, bagi satu dua keping murtabak daging," dengan penuh kepura-puraan gua membuat pesanan yang sebegitu sopan satun sekali. Maklum la, gua tengok si dia tu pakai tudung siap dengan jubah lagi. Mesti la gua kena menunjukkan tauladan yang baik kan? Kan?

- Sambil2 menunggu murtabak kami siap. Gua sempat memberanikan diri untuk memandang dia dengan senyuman paling macho pernah gua pamerkan kepada mana-mana gadis. Jantung ku hampir terhenti berdenyut bila dia memandang ku sambil tersenyum kembali. Segala lapar dan penat lelah ku ke baazar tu segera menghilang pada kelajuan cahaya.

- "Beli murtabak ke?" tegur gua. Satu soalan yang bijak sekali. Mujur dia tidak membalas dengan menyatakan dia sedang membeli tayar basikal. Dia sekadar mengangguk. Namun senyumannya masih belum lekang di bibir mungilnya.

- "Selalu ke beli murtabak di sini?" gua meneruskan usaha mengayat gua.

- "Baru 3 kali." Akhirnya dia menjawap. Ternyata suaranya sama indah dan cantik seperti jasmaninya. Eh?! Betul ke ayat gua tu? Lantak la.

- "Awak?" Dia menanya kembali. Pada saat itu bukan lagi sekumtum bunga mekar di hati gua. Tapi setaman! Tak sangka ada respon baik.

- "Saya pun baru 3 kali," Gua dapat rasakan mak cik menjual murtabak itu menjeling gua curiga. Sebenarnya gua tak pernah singgah pun gerai dia. Ini pun sebab nak mengayat. Kalau tak memang gua beli karipap. ABC dengan kuih popia serta cucur udang je la jawapnya.

- Dia sekadar tersenyum selepas itu. Dan tidak lama kemudian, pesanan kami siap. Memutuskan peluang gua untuk terus berbual dengan dia. Hek eleh! Cepat la pulak siap pesanan tu! Tapi aku masih boleh pulang ke rumah dengan perasaan yang gembira dan perut yang sudah tidak lapar lagi.
-Yang pasti esok mak sudah tak perlu menggunakan kuasa ditaktornya lagi. Gua akan ke baazar dengan penuh rela hati.

0 comments:

Post a Comment