Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Diari seorang Gua...Hari ke-4

9 September 2010, jam 1.05 petang...Nota Kepala: Letihnya!!! Sekejap lagi, nak pergi cari buluh kat hutan pulak! Jangan terjumpa harimau sudah!




- Semalam, pak cik tua yang memegang mohor2 di raja sekali lagi menjadi antara orang yang paling terkenal di Malaysia. Semua orang ternanti2 akan apa yang bakal pak cik tu sampaikan. Padahal simple je apa yang dia nak sampaikan tu. Tarikh bila nak raya. Tahun ni raya jatuh pada 10 September 2010, bersamaan lusa! Mana taknya semalam, satu kampung sibuk nak buat persiapan last kopek punya. Termasuklah keluarga gua. Lepas je gua habis tulis tragedi hati terguris gua tu, ayah dan mak bersama dua adik gua dah sibuk2 membincangkan tentang pembahagian tugasan. Dan macam biasa. Gua mesti kena yang paling extreme punya. Tak lain tak bukan, cari buluh nak buat lemang kat hutan. Tapi tahun ni memandangkan adik pertama gua sudah pun belajar di tingkatan tiga, maka dia sudah pun layak secara automatiknya untuk menjadi kadam gua dalam misi mencari buluh.


- Kami sekeluarga dan jiran2 yang lain, sibuk sakan menghias rumah, dan membersihkan laman, serta memasang lampu pelita sesambil bermain mercun dan bunga api. Sempat jugak ayah gua sound gua sebab lebih banyak meluangkan masa bermain mercun dan bunga api bersama kanak-kanak yang sedang riang. Sedangkan gua sudah berusia 25 tahun. Ala...setahun sekali nak merasa muda balik tak salah kot.


- Jadi itulah ceritanya semalam, yang gua tak sempat nak catat. Sekejap lagi, gua dan adik gua menyandang kadam gua, akan bergerak meneroka hutan belantara bagi mencari buluh yang sesuai untuk dibuat lemang. Harap2 semuanya berjalan dengan lancar.


Hari yang sama, jam 1.02 pagi...Nota Kepala: Mengapakah dodol tercipta di dunia ini?!!!!


- Petang tadi, seperti dirancang dan diwartakan, gua dan adik gua pergi masuk ke dalam hutan untuk mencari buluh. Dengan hanya berbekalkan parang dan berkasut getah, kami dua beradik meredah semak samun yang agak tebal sebelum tiba di kawasan yang sedikit pendek rumput dan semaknya. Nasib kami agak baik. Belum pun kami jauh, sudah terpampang indah pokok buluh yang banyak. Tak tunggu lama la gua. Hampir habis pokok buluh tu kami tebang.
-Kepulangan kami disambut gembira oleh emak dan ayah. Pertama kali ayah puji gua. "Macam ni la. Baru anak ayah. Pandai mencari buluh. Kamu kena ingat, kita ni keturunan pemburu. Kalau takat cari buluh ni, takda hal la!" Gua sendiri tak tau tu kategori puji ke apa.
-Malamnya tu, tak payah nak cerita la. Memang banyak gila kerja. Dari tolong ayah sembelih ayam, potong daging, tolong emak potong bawang putih, bawang merah, kentang. Maklum la kami adik beradik semua lelaki. Jadi memang dari kecik, gua la insan yang selalu tolong mak di dapur. Sampai2 gua pun dah pandai masak. Tapi mana orang nak percaya kalau gua cakap. Dorang nak tunggu gua jadi lembut dulu kot, baru teserlah.
- Dah sudah tolong mak di dapur. Tolong ayah buat kerja2 lelaki lak. Tolong sediakan kayu api nak buat masak ketupat la, rendang la, lemang la, dan yang paling gua paling menyampah sekali, dodol. Tangan dengan pinggang gua nie tercabut je tak. Nie pun gua rehat jap. Suruh adik gua kacau. Giliran dorang.
-Tapi sebenarnya, jauh di lubuk hati gua nie, teringat kat si dia. Apa la dia tengah buat sekarang nie agaknya? Takkan la kacau dodol macam gua gak kan? Gua nie memang tak sedar diri. Dia tu doktor. Yang gua nie, budak kampung je. Kerja tetap gua pun tu hah, jaga ayam ayah. Memang tak dan la gua nak jadi orang yang akan bertahta di hati dia. Entah2 dia dah ada yang punya. Mesti pakwe dia tu jauh lebih kaya dan hensem dari gua. Takpe, tak salah kot, kalau gua teringatkan dia di malam raya nie.




0 comments:

Post a Comment