Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Diari Seorang Gua...Hari Ke-3

8 September 2010, jam 9.15 malam...Nota Kepala: Dunia ini memang sederhana kecil bak kata Baharuddin Bekri salah seorang dari penulis PTS...






- Awal pagi lagi, ayah gua dah suruh mak gua meragut lena tidur gua, dengan cara ala-ala askarnya. Di mana mak tidak perlu menggoncang tubuh gua. Dia hanya perlu menjerit pada not suara yang hampir sama seperti Mus May dan tinggi sedikit dari Faizal Tahir.



- "Bangun cepat! Ayah kamu suruh pergi klinik haiwan beli ubat sama vitamin ayam!" Itulah ayat yang berkumandang di corong telingan gua di pagi hari. Gelombang suara mak gua tu mampu menggegarkan satu kerajaan jika ada alat pembesar suara besar gajah. Itu pun kalau pembesar suara tu mampu untuk menangani gelombang suara mak.



- Dipendekkan cerita, lepas tu gua pun bangun, mandi, dan bersarapan pagi. EH?! Lupa pulak puasa. Bersarapan itu hanyalah niat di hati. Ianya belum berani gua lakukan secara nyata kerana ianya sama seperti menggali kubur sendiri. Pasti saja mak dan ayah akan berganding bahu bersama menamatkan riwayat gua yang secara terbukanya menunjukkan lagak tidak berpuasa di hadapan mereka.




- Hah! Dah nak masuk part klimaks dah ni. Jadi lepas tu, gua pun pergi la ke klinik yang terletak agak jauh di hujung kampung. Sebenarnya tak ada la jauh mana pun kalau nak kereta atau motor. Tapi kalau jalan kaki, memang jauh! Kena2 lagi bulan puasa macam ni kan? Mujur gua mempunyai sebuah motorsikal yang gua namakan SI HITAM. Ini kerana warnanya yang hampir semuanya hitam. Warna kegemaran gua.




- "Er...Salam. Saya datang nak beli ubat dan vitamin untuk ayam-ayam ayah saya," kata gua kepada seorang awek yang bertugas di kaunter.




- "Nama," tanya awek jaga kaunter tu pada gua dengan wajah serius. Apa la. Kerja nak kat bahagian melayan pelanggan, tapi muka masam macam asam kecut mak Joyah kat pasar tu.




- "Jaguh, Jalak, Jaki, Jipang, er...Noni, Maya, ah yang last yang baru bertelur tu, si Piah. Yang lain tu saya tak ingatlah. Banyak sangat. Belum masuk yang anak-anak dia lagi," jawap gua juga dengan muka masam macam asam kerut. Saja je nak perli awek tu.




- Awek tu pandang gua. Muka dia memang tak perasaan punya orang! Gua pun apa lagi. Balas la pandangannya dia. "Cepat sangat ke? Nak aku ulang?" Gua dah start menukar kata ganti nama yang agak kureng hajar sikit. Nasib baik gua tak guna gua je.




- "Maksud saya nama awak, bukan nama ayam-ayam awak. Lain la kalau awak ni pun kategori ayam jugak!" Cipan punya awek. Dia bagi baek kat gua. Nasib baik awek. Kalau tak, dah lama gua heret kat jalan raya dengan motor gua.




- "Cakap la nama aku. Kalau aku ni ayam, dah lama kau demam kat dalam kaunter tu! Nama aku Iksan," jawab gua.




- Lepas je bayar dan ambil ubat dan vitamin untuk ayam ayah gua, gua telah mengorak langkah blah dari klinik tu. Menyampah tengok muka awek kaunter tu. Harap muka je lawa, tapi masam macam asam kecut! Mulai hari ni gua gelar dia awek asam kecut! Biar padan muka dia!




- Namun semuanya berubah sebaik gua berpusing menghadap pintu masuk dan keluar klinik. Tiba-tiba saja kelihatan si dia melangkah masuk ke dalam klinik. Seperti biasa, dia mengenakan tudung dan jubah yang serasi warnanya. Serba hijau kali ini. Dia begitu cantik dan anggun tanpa mendedahkan kulit dan bentuk tubuhnya. Sungguh mengikut syariat Islam. Memang susah nak cari awek lawa macam dia ni. Biasanya makin lawa makin menunjuk la mereka,




- "Eh?!" Dia sedikit terkejut melihat kehadiran gua di situ. Gua pun terkejut la jugak.




- "Tak sangka kita jumpa lagi di sini," ujar gua sambil tersenyum. Macam biasa, itulah senyuman yang paling macho pernah gua tunjukkan kepada mana-mana gadis. Tidak termasuk si awek asam kecut tu!




- "Ada haiwan awak yang sakit ke?" tanya dia pada gua dengan penuh ramah sekali.




- "Tak. Ayah suruh beli ubat dan vitamin untuk ayam-ayam kami," jawab ku seramah dan semacho yang boleh.




-"Awak? Ada haiwan yang sakit ke?" gua mengulang pakai soalan dia tadi.




- "Saya doktor di sini." Dia tersenyum. Sejurus selepas itu jantung gua seperti dipanah oleh halilintar. Tak sangka dia itu adalah seorang doktor. Gua dapat rasakan taman yang dihiasi pelbagai jenis bunga di hati gua, dilanda musim kemarau yang paling kontang. Habis semua bunga layu dan mati bersama harapan gua nak memikat dia.




-Amat jauh taraf kami berdua. Bagaikan langit dengan bumi. Bagaikan motor aku si Hitam tu dengan Ferarri.




- Lidah gua jadi kelu seribu bahasa selepas itu. Gua tak tau nak cakap apa lagi. Malu dengan diri sendiri, gua terus memberi salam dan blah macam tu je. Membiarkan si dia terpinga-pinga sendiri.




- Sepanjang perjalanan pulang. Gua menyanyikan lagu-lagu cinta yang bertemakan kekecewaan dan juga konflik dua darjat. Gua mempersembahkan lagu-lagu tersebut dengan penuh perasaan sehingga ada beberapa kali juga gua nyaris terlanggar pokok, ayam dan kambing orang.

0 comments:

Post a Comment