Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

PERKARA2 YANG TIDAK SEHARUSNYA KITA LAKUKAN KETIKA RAMADHAN

Salam buat semua rakan dan taulan. Selamat berpuasa semua. Kepada yang tidak boleh berpuasa, selamat menghormati orang yang berpuasa. Kepada yang saje2 je buat2 tak leh nak puasa, selamat bertaubat. Kepada yang ponteng puasa, selamat jalan...
Pada entri kali ini aku saja2 la nak berkongsi sedikit info kepada korang semua, sesambil aku cuba nak menghiburkan korang semua di bulan ramadhan ni kan. Boleh? Ala boleh la....Hehehehe...
Baiklah! Tanpa membuang masa lagi mari kita ke carta PERKARA2 YANG TIDAK SEHARUSNYA KITA LAKUKAN KETIKA RAMADHAN....
10. Buat-buat lupa tarikh, bulan dan tahun
- Ini adalah antara taktik untuk ponteng puasa yang amat lopek sekali. Silap hari bulan boleh kena kubur dengan mak sendiri.
9. Buat-buat termakan di kedai makan
- Yang ni lagi cantik. Dah la buat-buat termakan, di kedai makan pulak tu. Memang nak kena tapak muka orang yang buat macam ni.
8. Mengaku uzur sebulan
- Dalam kes yang ini, biasanya perempuan la kan. Kalau lelaki memang nak kena humban ke neraka jahnam la jawapnya.
7. Mengaku menghidap penyakit gastrik yang kronik
- Kebiasaannya si pelaku akan mengaku menghidap penyakit gastrik yang kronik di mana dia boleh maut sekiranya berpuasa. Sedangkan semuanya itu adalah alasan semata2. Haa..orang macam ni banyak campak kat kandang buaya je senang cerita.
6. Menghidu stoking tak basuh member hingga termuntah hijau
- Sanggup tu hidu stoking member yang memang terkenal dengan kaki busuk tahap najis berat hingga termuntah hijau. Lepas tu dan2 la cakap "Alamak?! Aku termuntah tadi. Dah batal puasa aku. Terpaksa la aku makan mee goreng yang aku beli tadi. Ingat nak simpan untuk berbuka." Sedangkan waktu baru pukul 11 pagi. Sungguh haram jadah perangai ini.
5. Merokok
- Dah tu bleh lak cakap.."Ala aku merokok di bulan puasa je. Bukannya makan dan minum di bulan puasa. Lagipun merokok ni makruhkan puasa je." Mana dia dapat info sesat tu pun tak tau la.
4. Tido dari sahur sampai lagi seminit nak berbuka
- Yang ni, baik mati je terus. Kalau ada member2 ke, sedara ke, adik beradik ke, yang tido sampai tahap macam ni, bacakan Yassin je sepanjang dia tido tu. Nak lagi cantik ajak satu kampung datang memeriahkan majils.
3. Melihat video2 tak senonoh untuk menghilangkan rasa lapar di perut
- Kalau ada orang yang buat macam ni, cucuk je mate dia dengan garpu. Hampeh punya perangai!
2. Mengaku diri bukan melayu bila kantoi tak puasa
- Muka tengok dari jarak 200 meter pun dah bleh tau dia tu melayu, masih bleh lak nak mengaku yang dia tu orang euro la, amerika la, Brazil la, pastu speaking entah apa2. Orang macam ni baik hantar gi Israel je. Geng dengan orang Yahudi tu semua.
1. Tak puasa
- Yang ni aku malas nak ulas la. Tapi yang ni yang banyak diamalkan.

Ramadhan Datang Lagi....

Salam buat semua rakan dan taulan yang baik hati...Maaf kerana sudah membiarkan blog ini bersawang lagi. Tiada alasan yang pasti dapat ku gunakan untuk menutup kesalahan itu. Hanya ucapan maaf.


Sedar tidak sedar, bulan suci telah kembali lagi. Membawa sejuta rahmat dari Allah S.W.T. Bulan di mana tiada lagi godaan dari sang iblis dan syaitan yang menyesatkan. Namun begitu masih ada juga amalan yang makhluk ini hasutkan kepada kita, yang dilaksanakan di bulan suci ini. Contoh?? Tidak perlulah rasanya. Kerana diri ini juga tidak sempurna. Masih manusia biasa, bukan malaikat.


Nak cerita pasal bulan ramadhan nie, memang banyak kenangan manis dan masam serta pahit yang mula bermain di fikiran ku. Rasa rindu kampung halaman mula datang berjengket2 dengan niat ingin mengusik hati kecil ku. Kecil ke??? Sehingga hati itu lalok dengan rasa rindu itu.


Namun rasa rindu itu pasti tidak akan lama di hati ku. Kerana kampung halaman sudah tidak menjadi tempat permainan yang seronok lagi. Semua kerana usia ku yang semakin bertambah nilainya. Tidak pernah akan susut walau bagaimana pun. Sekiranya usia ini boleh dimasukkan ke dalam saham papan pertama, pastinya aku sudah kaya-raya kerana saham itu pasti tidak akan pernah jatuh hatta satu mata kecil.


Aku masih ingat lagi masa aku masih bergelar pelajar menengah rendah. Masa tu arwah atuk masih bernafas. Sepupu semua pun masih sekolah menengah macam aku jugak, memang seronok habislah masa tu. Banyak aktiviti tak berfaedah yang kami lakukan untuk mengisi bulan ramadhan kami. Ayuh kita ke senarai yang aku gelar sebagai....


AKTIVITI TAK BERFAEDAH AKU DAN SEPUPU SERTA RAKAN SEKAMPUNG DI BULAN RAMADHAN...


1. Melastik anjing pak cik mak cik cina

- Ini bolehlah dikira sebagai aktiviti pemanasan badan kami bersepupu dan kawan sekampung. Di dalam aktiviti ini kami biasanya akan membahagikan jumlah kami kepada tiga kumpulan yang terdiri pelbagai nama yang ganas seperti Geng Tengkorak Berduri. Bahan untuk aktiviti ini adalah lastik kayu dan batu-batu kecil tapi keras. Target yang membolehkan anda mendapat pujian tertinggi ialah bila mana anda mampu untuk membunuh anjing yang diburu. Secara jujurnya rekod tertinggi aku adalah membutakan satu mata anjing polis.


2. Mengganggu anak dara orang

- Yang ini pulak memang paling banyak kami amalkan. Sebelum melakukan aktiviti ini kami akan memastikan penampilan kami berada dalam tahap yang sekurang-kurangnya agak maksimum kacaknya. Aktiviti ini mudah. Kami hanya perlu melepak di jalan utama ke kedai runcit utama di kampung kami, dan menunggu anak gadis yang disuruh membeli barangan runcit oleh mak dorang untuk masak berbuka. Perbagai skill mengorat boleh digunakan dalam aktiviti ini ye.
3. Campak mercun kat bebudak kecik yang main pondok2
- Aktiviti adalah yang paling menghiburkan terutama sekali bila melihat riak wajah bebudak kecil itu yang terkejut beruk sampai ada yang menangis. Namun dalam aktiviti ini kami perlu memastikan identiti kami tidak dikenali oleh mangsa bagi mengelakkan dilempang oleh bapak dorang.
4. Merempit keliling kampung
- Aku pernah nyaris digilis lori bawak buah kelapa sawit kerana aktiviti lasak dan tak bermoral ini.
5. Sahur kat bandar beramai-ramai di bandar
- Bila dilihat pada tajuknya, aktiviti ini nampak seperti sangat berfaedah kerana ianya adalah antara amalan yang diharuskan untuk orang2 yang berpuasa. Tetapi apa yang membuatkan ia tersenarai dalam list adalah kerana kami ke sahur di bandar dengan menaiki motor tanpa lesen beramai-ramai. Baguskan???
6. Melepak di kedai arcade atau lebih dikenali sebagai kedai permainan video
- Yang lagilah tak berfaedah. Dah la gi menghabiskan duit di kedai cina tu, buat masa remaja aku lagi, sekali package tak pergi semayang tarawikh lagi. Apa nak jadilah dengan aku ni masa tu...Cewah!
7. Lawan bunyi meriam buluh sampai kena kejar polis
- Yang ni tak payah cakap la. Tapi apa yang istimewanya, arwah atuk aku juga terlibat dalam aktiviti ini, di mana beliau akan menjadi penyelamat kami bila mana pihak polis berjaya mengesan tapak meriam kami yang tidak jauh dari rumah kami sendiri. Bila polis tanya, arwah atuk akan jawap.."Budak-budak tu semua dalam lari ke kawasan kelapa sawit. Saya tak nampak sangat muka dorang maklumlah, dah tua," Atuk memang hebat!!!
8. Memancing sambil tunggu waktu berbuka
- Jangan disangka air yang tenang takde buayanya. Begitulah juga dengan tajuk aktiviti ini. Nampak seperti satu aktiviti yang melatih kami untuk bersabar sama seperti bersabar di bulan ramadhan. Namun apa yang menjadikan aktiviti ini menjadi tidak berfaedah adalah kerana ketidak sabaran kami menunggu waktu berbuka sehingga kami akhirnya kami sebulat suara membatalkan puasa kami di lubuk sungai yang tertutup dari pandangan manusia sedangkan Allah dan para malaikat nampak kami dengan jelas. Hadoi,,,janganlah anak aku buat macam ni...
9. Tido
- Bila semua aktiviti tidak berjalan dengan lancar, inilah aktiviti paling koman akan kami lakukan. Ruang tamu rumah akan menjadi seperti medan perang di mana badan bergelimpangan di sana sini. Hanya waktu berbuka saja yang dapat membangkitkan mereka.
Sedikit nasihat aku kepada adik2 di luar sana, janganlah melakukan aktiviti2 di atas kerana ianya hanya akan mengundang keseronokkan tanpa rahmat bulan suci. Sekian dahulu buat masa ini. Selamat Berpuasa Semua!!!!