Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Aduhai...cerita macam ni lagi!!!!

Salam buat semua rakan-rakan yang baik hati dan comel2 semua bak kata Cik Husna di blog beliau. Diharap kalian semua berada dalam keadaan sihat sejahtera. Selepas membaca inti pati blog Cik Husna Adnan, diri ini terpanggil untuk menulis entri kali ini.

Sepanjang seminggu lepas, aku banyak menghabiskan masa hidup ku dengan menonton filem dan buku atau novel tempatan dan luar negara. Kerana perasaan bosan yang agak melampau, aku lalu cuba untuk menjadi seorang pengkaji yang tidak bertauliah. Aku cuba untuk merumuskan semua yang telah aku saksikan dengan biji mata ku. Dan aku mengeluarkan ayat ini.
"Aduhai...cerita macam ni lagi! Tengok tak sampai separuh dah boleh baca jalan ceritanya. Bosan betullah!" kata ku sendiri.
Aku sebenarnya seorang sangat tidak memilih dalam bab makanan dan pakaian. Akan tetapi aku sangat2 menjadi pemilih dalam bab filem dan buku atau novel yang bakal aku baca. Aku akan pastikan semuanya mempunyai kelainan hatta hanya 30% sekali pun. Aku paling kecewa bila aku melihat atau membaca sesuatu filem atau novel yang sama saja jalan ceritanya dengan kebanyakkan cerita yang lain. Ada sampai aku baru baca 20-30 page dah bleh agak apa ending dia.
Ramai member aku selalu komplen kenapa aku susah sangat nak tengok movie yang dorang semua nak dan suka tengok. Sebabnya mudah. Aku tidak mahu membuang duit dan masa aku menonton sesuatu yang sudah aku tonton suatu ketika dahulu. Contohnya macam wayang hantu melayu dan indonesia. Semuanya sama saja. Hanya mampu menjual elemen seram dan mengetepikan jalan cerita. Jalan cerita paling selalu diguna pakai, sekumpulan remaja pergi berkelah kat hutan then berlakulah kisah2 seram dan menakutkan. Kalau tak ending semua mati, ada seorang selamat. Habis unik pun salah seorang dari dorang tu rupanya pembunuh. BOSAN DAN MERUGIKAN!!!!
Sebab itulah aku menghasilkan INI BUKU SERAM!!! Maksud tersirat ku memilih tajuk itu adalah sebagai apa yang orang katakan sindiran buat pengkarya yang hanya mahu menjual elemen seram tanpa mempedulikan jalan cerita yang unik di mana ianya mampu untuk menceriakan lagi industri hiburan dunia kita.
Aku sengaja menggunakan beberapa babak cerita yang SANGAT SERING diguna pakai oleh pengkarya genre seram dan kemudiannya menghabiskan jalan cerita itu dengan sesuatu yang sukar dijangka. Kepada sesiapa yang sudah membaca buku ku itu, pasti mengerti akan apa yang aku sedang bebelkan ini.
Setiap bulan, berpusu-pusu filem baru dan novel baru mengasak masuk ke dalam industri hiburan kita. Namun untuk menyaksikan sesuatu yang baru dan unik, sangat2 sikit jumlahnya. Bukan nak kata diri aku hebat, tapi sekadar ingin meluahkan sesuatu yang sudah lama terbuku di hati ku. Sejak di bangku sekolah lagi kau...
Ada filem dan novel tu tajuk bukan main lagi. Ganas dan sangat menarik perhatian, tapi bila baca dan tonton, sama jugak jalan cerita dia macam filem dan novel aku pernah baca dulu. Aku tak tau korang semua la, tapi bagi aku ianya sama seperti pasir yang bakal menguburkan dunia industri hiburan kita. Di mana akhirnya kita hanya melihat dan terkagum dengan istana pasir. Bentuk cantik dan pelbagai tapi warnanya sama saja.
Ada satu hari tu aku tengah berdiri di depan tv kecik dalam cinema. Memilih filem apa yang hendak ditonton. Terdengar beberapa orang remaja sekolah menengah berbual memuji sebuah filem tempatan.
"Cerita ni seram betul! Meremang bulu roma tengok. Memang inilah wayang yang paling seram malaysia penah buat." Beria si remaja memuji. Tanpa berfikir semua rakan2nya membeli tiket untuk filem yang dia maksudkan.
Aku melirik tajuk filem yang dia puji gile2 tu. Membuatkan aku mengeluh panjang. SANTAU!!!!!
Kalau setakat wayang macam tu dia cakap unik dan paling hebat pernah dibuat...samalah dia seperti memuji sekeping roti canai dan mengatakan itulah hidangannya yang paling hebat pernah dibuat Malaysia. Kalau takat cerita orang kena santau dik...dah banyak orang buat dah dik oiiiii!!!!!!!
Setakat ini hanya beberapa buah karya tempatan yang mampu membuatkan aku tersenyum puas selepas menikmatinya. Huh?! Sungguh lain bunyi ayat itu?! Abaikan. Namun aku masih sedikit kecewa kerana masih terlalu sedikit dari negara kita. Mungkin kerana sekatan jalan cerita yang dikenakan oleh FINAS membataskan imiginasi pengkarya kita. Contohnya macam BOOK ELI. Filem itu sangat berbaloi dan unik. Tidak pernah kita terfikir apa akan jadi sekiranya hanya tinggal sebijik Al-Quran di dalam dunia ini dan ianya dipegang oleh seorang yang digerakkan hatinya untuk pergi ke satu tempat di mana dia boleh mengulang cetak naskah Al-Quran itu.(inilah adalah jalan cerita Book Eli cumanya aku tukarkan Bibble kepada Al-Quran supaya lebih sedap kita membincangkan tentang jalan ceritanya). Ending cerita itu juga sangat unik! Suka sangat tengok filem itu.
Aku rasa dah2 la aku membebel ni. Penat lak aku. Akhir kata dari aku, kepada semua rakan seperjuangan di dalam dunia hiburan dan penulisan, marilah kita semua mengkaji semua karya2 kita agar ianya lebih unik dan berbaloi kepada pembaca dan pembeli setia kalian semua. Kerana tanpa mereka, karya kita semua tidak akan jadi begitu istimewa...All da best for all of u guys!!!!

2 comments:

agrreee!!!!!!most af all are so called rubbish!tq

 

Entri yang banyak tanda seru, hehe! Yup, samalah kita. Saya pun banyak terbeli buku yang... 'Bosannya. Balik-balik isu yang sama. Kalau kreatif dan segar tak kisah lagi. Masalahnya, pi mai tang tu jugak >_<'

Lemas! Terus tak larat nak habiskan. Apa pun, semoga karya kita terhindar dari semua itu. :)

Cadangan filem: Sudah tonton 3 Idiots? Cerita yang sangat bermakna dan cool!

 

Post a Comment