Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Episode 05

14 Mei 2009…Hari kedua…

Dear diari. Hari ini banyak perkara yang telah berlaku dalam hidup ku. Mana dengan hampeh si Black yang tak boleh nak buat kerja dia sendiri dengan betul, terpaksa aku turun padang membantu. Lepas tu aku berjumpa pula dengan seorang budak gemuk yang asyik menyusahkan aku selepas aku tolong dia dari dibuli oleh sekumpulan samseng remaja.
Tapi dalam semua itu, ada sesuatu yang lebih pelik lagi telah terjadi dalam hidup ku. Hari ini, pertama kalinya aku berjumpa dengan seorang gadis yang telah berjaya membuatkan aku mengakui kecantikkannya.
Kalau nak difikirkan dari pakaiannya yang berjubah itu, tidaklah boleh melawan awek-awek yang aku jumpa sebelum ini yang mana dengan pakaian seksi dorang, dengan muka dorang yang cantik dan sesuai dengan fesyen rambut dorang. Tapi aku tidak pernah merasakan mereka semua itu cantik dan anggun.
Hinggakan dulu aku ingatkan diri ku adalah seorang lelaki yang digelar sebagai gay. Yelah, aku asyik tak pernah tertarik dengan mana-mana perempuan walau cantik dan seksi mana pun. Sampai ramai yang mula bercakap-cakap di belakang ku. Dorang semua ingat aku tak dengar la. Hampeh!
Nasib baik la aku ni tak pemanas macam arwah ayah aku. Kalau tak dah ramai dah yang cacat tubuh badan aku kerjakan. Berbalik kepada gadis yang aku katakan sebelum ini, dia memang cantik. Aku merasakan sesuatu yang sangat asing bila memandang wajahnya. Satu perasaan yang membuatkan darah ku dipam kencang di saluran darah ku. Jantung ku berdebar. Aku seperti tidak mahu berhenti melihat wajah itu. Penuh bercahaya menyerlahkan kecantikkan semula jadinya tanpa dicemar oleh sebarang warna alat solek. Sempurna! Itulah yang aku rasakan. Wajah itu sungguh sempurna.
Adakah aku sudah jatuh cinta pandang pertama pada gadis itu? Tapi sekiranya betul pun, apa yang patut aku lakukan. Dunia kami sangat berbeza. Aku sangat pasti dia seorang perempuan yang baik-baik. Dari keturunan yang baik-baik. Bukan seperti aku yang berasal dari keluarga samseng dan penjenayah pada pandangan sesetengah orang.
Tapi rasa hati ini sungguh kuat memujuk aku untuk berusaha agar dapat melihat wajah itu lagi. Sekiranya aku tidak dapat bercakap dengan dia pun tak apa. Kalau dia tak pernah kenal aku sampai bila-bila pun tak apa. Asalkan aku dapat menatap wajahnya sudah cukup. Kerana ianya sesuatu yang sangat membahagiakan jiwa raga ku.
EM?!!!! Apa yang sudah aku tulis ni?!!! Wahai diari merah yang bodo, adakah aku sudah menjadi seperti si lahabau Black tu? Adakah aku sudah kehilangan akal waras ku? Alangkah bagusnya sekiranya kau boleh berkata-kata wahai diari merah yang bodo. Oh?! Aku lupa, kau hanyalah diari yang bodo. Ya! Sekarang ini aku sudah hampir bodo seperti kau sebab aku mengharapkan kau boleh berbicara dengan aku….

Aku pantas berhenti menulis. Aku tahu, sekiranya aku meneruskannya, pasti ayat-ayat yang tercatat akan lebih mengarut dan menyimpang dan normal seorang manusia biasa.
Selepas menyimpan diari itu ke tempatnya, aku berjalan ke bilik tidur ku. Niat ingin membuta. Aku tak nak terus melayan perasaan aneh ni. Boleh angau atau gila aku dibuatnya.
Aku ingat aku berjalan untuk terus tidur sebaik merebahkan badan ku di atas katil ku yang bertilam empuk. Rupanya aku silap. Semakin kuat perasaan itu menyerang diri ku. Hati ku memberontak untuk melihat wajah gadis itu lagi.
Aku cuba memerah ingatan ku. Mahu melihat sekali lagi bagaimana rupa paras cantik gadis berjubah dan bertudung serba hitam itu. Aku menjadi marah bercampur kecewa kerana tidak berjaya.
“Tak boleh jadi macam ni! Aku kena buat sesuatu supaya aku boleh tengok lagi muka gadis tu!” aku mula bercakap sendiri. Tanda aku sudah dijangkiti oleh virus angau.

“Bos?! Kenapa dengan mata bos tu? Merah semacam aje. Bos tak tidur ke apa semalam?” tanya Black pada ku yang sedang turun dari tangga yang menghubungkan tingkat atas.
“Aku tak dapat nak tidur semalam. Panas!” jawab ku dengan selamba. Sebagai alternatif, aku memakai kaca mata hitam. Aku tak nak ada yang ingat aku makan dadah. Walaupun keluarga ku tidak menyentuh sebarang perniagaan yang melibatkan dadah. Kerana bagi aku business yang berkaitan dengan dadah bakal menyediakan jalan mati pada ku sendiri. Sudah berapa keluarga yang tumbang kerana kantoi edar dadah.
“Black, hari ni aku tak nak ada orang kau yang ikut kita. Aku hanya nak keluar dengan kau saja. Anggap saja hari ini adalah hari cuti buat semua kecuali kamu,” beritahu ku pada Black. Ada sedikit kekecewaan yang terbias dari riaknya.
“Kita nak ke mana ni bos?” tanya Black.
“Adalah. Nanti aku bagitau kau. Sekarang kita pergi sarapan dulu. Lepas tu baru kita gerak ke tempat yang aku nak pergi tu. Kau pergi suruh semua budak kau balik rumah masing-masing dan ingatkan dorang jangan buat masalah di mana-mana selagi orang tak buat masalah pada mereka dahulu!” tegas aku berpesan.
“Baik bos!” Black menjawab.
Selepas itu Black sibuk menyuruh semua budaknya bercuti. Tapi sempat juga dia bersikap tegas dengan mengingatkan semua budaknya untuk bersedia dengan panggilan mengejut darinya. Semua budaknya kelihatan begitu segan dan hormat padanya.
“Kita hendak ke mana bos? Kenapa bos tetiba saja nak ajak saya keluar berdua ni?” tanya Black pada ku ketika berada di dalam kereta ku. Ada riak risau di sebalik senyum kambingnya itu. Mungkin dia takut kerana sekiranya seorang ketua mengajak orang kanannya berjalan berdua sahaja, pasti ada sesuatu yang tidak beres atau lebih buruk lagi, orang kanan itu bakal dibunuh kerana kesalahan besar yang tertentu.
Aku menguntumkan senyuman dibibir untuk menenangkan perasaannya itu. Kerana aku tak pernah terdetik untuk membunuh Black walaupun dia selalu saja menyusahkan aku! Biarpun dia ni pekak dan selalu salah buat kerja, tapi aku tahu dia sangat-sangat setia pada ku. Sama seperti arwah ayahnya yang setia pada arwah ayah ku.
Namun rupanya senyuman ku itu menambahkan lagi kerisauan di wajah Black. Dia menelan rengkungnya berkali-kali.
“Kau jangan la risau. Aku bukan nak bunuh kau. Walaupun kau selalu sangat salah buat kerja!” ujar ku sambil tersenyum.

2 comments:

Diri ini sedang tersenyum.

 

Hehehehe sama juga dengan saya selepas membaca komen anda...

 

Post a Comment