Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Episode 04

“Kebetulan abang lalu kat sini. Lain kali hati-hati. Selamat jumpa lagi,” kata ku pada budak gemuk itu. Aku tak nak buang masa. Ada urusan yang lebih penting untuk aku urusankan. Niat ku untuk menolong budak gemuk itu sudah tercapai. Aku berpusing dan mengorak langkah pergi.
“Abang tunggu!” mengejut budak itu menahan aku pergi. Perlahan-lahan aku menoleh ke arahnya.
“Ada apa lagi?” tanya ku padanya.
“Sebenarnya duit saya semua sudah diambil oleh mereka tadi. Sekarang saya sudah tidak ada duit hendak ke sekolah,” beritahu budak itu.
Aku pantas melihat jam tangan ku. Sudah pukul 10.14 pagi. Sekolah apa yang mula jam-jam macam ni?! Biar betul budak gemuk ni?
“Dah jam berapa dah ni kamu baru nak pergi sekolah? Kamu ni biar betul?” tegas aku bertanya.
“Sebenarnya saya…” budak itu terdiam.
“Sebenarnya apa? Kamu escape sekolah kan?” aku menyambung. Budak kelihatan sedikit terkejut.
“Sebenarnya saya tidak tahan asyik dibuli. Hari-hari saya dibuli oleh Samat dan kawan-kawan dia,” akhirnya budak itu mengaku. Aku menatap roman budak gemuk yang malang itu. Di sekolah kena buli, di luar sekolah pula diugut. Apa ke malangnya nasib budak ni.
“Nah ambil duit ni buat tambang kamu,” ujar ku sambil menghulurkan sekeping duit kertas RM50. Tercengang budak itu melihat duit yang masih kejap di tangan ku.
“Banyak tu bang. Tambang saya ke sana cuma 80 sen. Tak nak la bang. Boleh tak abang tumpangkan saya ke sana saja?” pinta budak gemuk itu. Biar betul budak ni? Nak tumpang aku pulak. Sudah la aku ada urusan penting ni.
Aku terdiam. Budak tu pula sudah mula buat muka 10sen yang penuh simpati. Tidak! Aku tidak seharusnya kalah dengan muka yang penuh simpati itu! Itu semua hanyalah umpan supaya aku akhirnya akan menumpangkan dia. Jangan harap aku nak termakan dengan umpan dia yang murah tu!

“Bos? Siapa budak kecil ni? Bos culik anak musuh ke bos?” tanya Black dengan penuh lancangnya. Aku pantas memberi isyarat tangan yang menyuruh dia diam. Manakala budak gemuk itu sudah mula memandang Black dan orang-orangnya pelik.
“Kenapa abang dan kawan-kawan abang ni semua pakai baju kot? Abang semua ni escape dari pejabat ek?” tanya budak itu sambil tersenyum sinis.
“Sebenarnya kami semua ni sedang dalam perjalanan nak ke satu mesyuarat penting di pejabat rakan kongsi bos abang. Sudahlah, mari abang hantar kamu ke sekolah kamu cepat. Abang dah lambat nak ke mesyuarat ni,” terang ku pada budak gemuk tu.
“Abang berenti kat depan tu bang,” tunjuk budak itu. Pak Ali memberhentikan kereta di sebuah pondok menunggu bas yang terletak tidak jauh di luar sebuah sekolah rendah kebangsaan.
“Abang. Boleh tolong hantar saya masuk ke sekolah?” pinta budak itu lagi. Lebih betul la budak ni! Aku dah tolong dia dari diugut, lepas tu hantar dia ke sekolah, dan sekarang dia nak aku hantar dia masuk ke sekolah pulak!
“Kenapa la pulak kamu nak abang hantar masuk ke dalam sekolah? Abang dah lambat ni!” beritahu ku pada budak itu. Sekali lagi dia buat muka 10 sen dia. Aku nekad kali ini aku tak akan kalah dengan muka dia tu. Jangan harap!

“Ada urusan apa encik?” tanya pengawal sekolah itu pada ku. Aku melihatnya dengan senyuman berat.
“Aku nak hantar budak ni masuk kelas,” pendek aku menjawab. Pengawal itu memandang ku curiga.
“Tapi sekarang ni sudah jam 10.20 pagi encik. Budak-budak sudah lama masuk. Lagipun…saya rasa saya cukup kenal dengan budak ni,” kata pengawal tu pada ku sambil merenung tajam ke arah budak gemuk yang menyusahkan aku ni.
“Ehem. Sebenarnya saya jumpa budak ni diugut oleh sekumpulan remaja tadi. Nyaris dia dibelasah di luar sekolah tadi. Lihat tepi lengan baju dia dah koyak sikit. Macam mana kamu buat kerja kamu? Budak ni diugut hanya beberapa puluh meter dari luar kawasan sekolah,” marah ku pada pengawal itu sambil menunjukkan lengan baju sekolah budak gemuk tu.
“Tapi bukankah kejadian itu berlaku di luar sekolah?” pengawal itu menjawab.
“Ohoo…jadi kalau dia ni dibunuh di luar sekolah yang hanya beberapa meter dari pagar masuk sekolah, sedangkan kamu boleh melihat dia dari sini, kamu biarkan saja la?!” marah ku lagi. Pengawal itu terdiam seribu bahasa.
“Awak ingat, kalau saya laporkan perkara ini kepada pihak polis hari ini, kemungkinan besar kamu akan menghadapi masalah besar. Sebab budak diugut betul-betul kat luar situ tu je hah,” beritahu ku menipu.
“Ma…macam ni la encik. Saya minta maaf sangat sebab perkara ini. Apa kata kita settle saja encik?” akhirnya pengawal mengalah.
“Takpe, saya pun faham kamu perlukan kerja ini untuk menyambung hidup. Cuma nasihat saya lain kali, jangan asyik duduk dalam pondok ni saja. Jenguk-jenguk sikit kat kawasan luar pagar sekolah ni,” pesan ku. Pengawal itu mengangguk-angguk tanda faham.
“Adik boleh masuk sekarang. Tapi jangan sampai kantoi dengan cikgu tau. Nanti dengan abang sekali yang kena,” pesan pengawal itu pada budak gemuk itu pula.
Lalu budak gemuk itu pun bergerak dengan langkah berhati-hati menuju ke bangunan sekolah. Aku pula bergerak keluar pagar sekolah.
“Kamu hendak ke mana tu Fifi!” Sebaik saja aku berada di luar pintu pagar sekolah, tiba-tiba saja kedengaran suara seorang gadis menjerkah ke arah budak gemuk yang bernama Fifi itu. Aku pantas menyorok di sebalik batang pokok yang ada di luar sekolah.
Tidak jauh di dalam kawasan sekolah kelihatan seorang gadis berjubah hitam dan bertudung sedang mencekak pinggang di hadapan Fifi. Pengawal sekolah pulak boleh buat-buat tidur. Hampeh! Dia pun sempat menyelamatkan diri jugak rupanya.
“Saya…saya diugut di luar sekolah tadi kak. Tengok lengan baju saya dah terkoyak.” Fifi cuba memberikan alasan yang sama seperti aku tadi.
“Banyak la kamu! Mari sini kamu! Akak nak ajar kamu!” marah gadis berjubah serba hitam itu lagi. Aku cuba untuk melihat wajahnya. Tapi hanya belakangnya yang kelihatan. Sehinggalah dia akhirnya berpusing ke arah ku ketika dia memulas telinga Fifi.
Seperti ada halilintar yang menyambar diri ku sebaik melihat wajahnya. Aku tertegun di sebalik pokok. Tidak menganjakkan mata ku dari wajahnya yang penuh bercahaya. Aku akui itulah wajah yang paling cantik dan anggun pernah ku lihat.

p/s - aku gagal mendapatkan gambar gadis bertudung berjubah yang cantik. Ada pun tidak boleh aku siarkan kerana sebab-sebab peribadi. Korang bayangkan la sendiri ek.

2 comments:

Ceh, banyak permintaan budak gemuk nama Fifi tu:P Padan muka pengawal pondok yang kena ceramah! Ho yeah :D Oh, okey... wanita bertudung hitam yang misteri:)

 

Hehehe...budak gemok tu memang...

 

Post a Comment