Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Episode 03


“Sebenarnya bos. Lelaki punya beberapa sebab untuk memilih hidup berawek. Ada yang negatif dan ada jugak atas tujuan yang positif,” beritahu Black pada ku.
“Cuba kau terangkan apa yang negatif dan apa pula yang positifnya hidup punya kekasih ni?” tanya kembali.
“Baiklah. Sebab negatif seseorang lelaki jalang hendak berawek adalah untuk berpadu asmara secara tidak bermoral yang mana akhirnya menjerumuskan diri mereka ke arah zina. Bila dah dapat apa yang dorang nak mula la…” sebelum sempat Black berhujah dengan lebih mendalam, aku memotong cakapnya.
“Baiklah aku sudah faham yang itu. Apa pula yang positifnya?” kata ku.
“Ha…yang positif ni yang best bos. Tujuan seseorang lelaki baik untuk berawek adalah untuk merasakan sebuah cinta yang ikhlas dan membahagiakan. Sebuah cinta yang membolehkan mereka untuk menyayangi dan disayangi tanpa ada aktiviti tidak bermoral yang mencemari cinta itu. Ala, macam orang dulu-dulu bercinta la bos, mereka bercinta atas dasar kasih sayang yang suci. Bukan nak beromen tu semua!” terang Black menunjukkan wajah tegang. Emosional pulak mangkuk ni.
“Bos tanya ni, bos dah ada awek ke?” senyum kambing Black bertanya begitu.
“Aku? Awek? Ada banyak lagi perkara yang jauh lebih penting untuk aku fikiran dari buang masa nak berawek macam kau,” jawab ku selamba.
“Bos tak rasa sunyi ke tak ada awek? Yelah, sejak bos bergelar anak yatim, tak ada orang nak jaga bos. Kalau ada isteri tu boleh la jugak jagakan bos,” hasut si lahabau tu pada ku.
Tapi dalam diam sebenarnya ayatnya tu meninggalkan sedikit kesan pada diri ku. Sudah lama aku hidup sendirian. Sejak arwah emak meninggal, tak ada siapa nak jaga makan minum aku selain dari orang gaji aku tu semua. Tapi tak sama macam emak jaga aku dulu.
“Ha..diam maknanya betul la apa yang saya cakap tadi tu kan bos?” Black bersuara lagi. Menarik aku keluar dari lamunan yang aku sendiri tak sedar.
“Banyak la kau! Aku diam sebab malas nak layan cakap kau tu. Sudahlah! Lepas ni apa lagi urusan kita?” tanya ku cuba untuk menukar topik.
“Kejap bos, saya check jadual saya dulu,” ujar Black lalu mengeluarkan sebuah buku hitam kecil dari poket kotnya.
“Siap ada buku jadual kamu ya,” kata ku padanya.
“Biasalah bos. Saya ni pelupa. Kalau tak tulis nanti jadi macam dulu. Semua kerja tak siap la, salah buat la,” beritahu Black dengan selamba sambil menumpukan pandangannya pada muka surat buku kecil itu.
“Yang salah buat tu sebab kau tu yang pekak! Aku cakap lain, kau dengar lain,” aku membalas. Tapi dengan penuh tenang dia tidak mempedulikan kata-kata ku tadi. Sah dia tak dengar! Dasar pekak badak punya tapir!
“Em…mengikut jadual yang saya tulis ni bos. Lepas ni kita kena ke sebuah kelab malam. Pengurus kelab tu katanya mahukan perlindungan dari keluarga kita,” ujar Black pada ku.
“Jauh tak kelab tu dari sini? Kalau jauh malas la aku nak pergi,” kata ku sebelum menghirup minuman ku.
“Takde la jauh sangat bos. Kalau jauh saya pun malas nak pegi. Dah la nanti ada date dengan buah hati lagi.” Black tersenyum kambing.
“Kerja dulu baru urusan peribadi!” aku mengingatkan dia.
“Baik bos!” Black tabik pada ku.
“Cepat makan. Lepas tu kita terus gerak ke sana,” aku memberitahu.
Usai makan dan minum, kami kemudian bergerak bersama-sama budakBlack yang turut aku ajak makan di dalam restoran itu bersama kami. Tak sampai hati aku nak biarkan dorang tercegat kat luar kedai tunggu kami habis makan.
Sepanjang perjalanan kali ini aku tidak tertidur lagi. Mungkin sebab aku dah membuta sebelum ini. Aku tidak banyak bersuara. Lebih banyak memandang panorama di luar tingkap kereta. Pergerakkan manusia seharian.
Namun tiba-tiba sesuatu telah menarik perhatian ku. Tidak jauh dari sebuah pondok menunggu bas, kelihatan empat orang remaja belasan tahun sedang cuba untuk memeras ugut seorang budak lelaki gemuk yang memakai baju pelajar sekolah rendah.
“Tolong berhenti Pak Ali!” pantas aku mengarahkan pada pemandu kereta ku yang sudah lama berkhidmat dengan keluarga ku. Sejak dari arwah ayah ku lagi.
Sejurus Pak Ali memakirkan kereta di tepi jalan, aku terus bergegas keluar dari kereta. Orang-orang Black dan dia sekali pantas keluar dari kereta mereka dengan muka hairan. “Ada apa bos? Ada musuh ke?!” laung Black.
“Tak ada apa-apa, kamu semua jangan ikut aku. Tunggu saja di sini!” balas ku lantas berlari-lari anak ke arah remaja yang sedang galak memeras ugut budak yang lemah dan kecil dari mereka.
“Bagi la duit dan handphone kau ni pada kami! Aku tampar jugak budak ni karang!” gertak salah seorang dari empat remaja hampeh itu.
“Jangan la bang. Handphone ni hadiah akak saya bang. Saya sudah bagi semua duit saya tadi kan? Jangan la ambil handphone saya ni bang,” rayu budak kecil gemuk tu.
“Degil betul dia ni! Ambil penampar aku ni!” remaja itu tadi melibaskan penampar ke muka mangsanya itu. Namun pantas aku tangkap tangannya dan memulasnya ke belakangnya.
“Aduh! Apa ni bang!?” tanya remaja tu pada ku. Tiga rakannya tercengang melihat aku.
“Kalau kau nak pemeras ugut yang hebat, pergi la ugut orang yang sama besar atau lebih besar kau bodo!” marah ku pada remaja itu.
“Oii korang tolong la aku!” pinta remaja itu pada tiga rakannya. Aku memandang tajam ke arah kawan-kawannya tu. Tertegun saja mereka di tempat mereka tanpa berani berbuat apa-apa pada ku. Tidak lama kemudian mereka semua membuka langkah seribu. Meninggalkan remaja yang masih dalam cengkaman ku.
“Ampun bang. Saya janji tak buat lagi bang. Jangan tangkap saya bang,” rayu budak itu pada ku. Dia ingat aku ni polis. Dia ni tak tau ke baju aku ni melambangkan yang aku ni ketua kongsi gelap? Bodo punya samseng!
“Sekali lagi aku nampak kau memeras ugut di sini, nahas kau!” aku menolak budak bodo tu ke hadapan. Pantas dia melarikan diri. Macam ayam yang dilepaskan.
“Terima kasih abang. Terima kasih kerana sudah membantu saya. Kalau tidak pasti handphone pemberian kakak saya ni sudah diambil oleh mereka,” ucap budak kecil gemuk tu pada ku. Aku tersenyum menatap wajahnya.

2 comments:

bagus....mmg resmanc seorg ketua terbaik...bukan hanya berani apabila dikelilingi pembantu tetapi jugak berani bergerak seorg diri..tp kalau boleh ubah lah perkataan2 yang agak keterlaluan tu..cthnya bero**n..sebab adik saya pun suka baca blog encik ni.tp mungkin dia belum membaca episod ini...teruskan menulis lagi...

 

La yeke? Biasa la cik Smilin, kalau kat buku tak bleh nak wat ayat2 sensor macam tu, hehehehe...takpe, demi adik cik Smilin dan kakaknya, saya cuba untuk tidak menggunakan perkataan sensor itu lagi.

 

Post a Comment