Resmanc World

Selamat Datang Ke Dunia Imiginasi Ku...

Episode 01


13/5/2009… Hari pertama…

Dear diari…Hari ini adalah hari jadi aku yang ke 24. Dah tua rupanya aku. Sebagai ketua keluarga Resmanc, aku wajib mengadakan party besar-besaran. Tujuannya hanya satu. Ingin menunjukkan kebesaran dan kemegahan keluarga ku pada keluarga-keluarga yang lain.
Sebenarnya aku agak kekok menulis di buku merah ini. Ianya adalah pemberian dari seorang kawan baik yang bernama Adryan. Kawan ku yang sering memberikan aku kata-kata semangat untuk terus berjuang. Sayang aku tak dapat nak pujuk dia untuk masuk ke dalam keluarga ku. Mungkin dia risaukan keselamatan keluarganya.
Ini adalah pertama kali aku menulis diari. Seumur hidup ku, aku tidak pernah termimpi untuk memiliki sebuah diari. Aku sendiri pun tak tau kenapa hati aku tergerak nak menulis di dalam diari ni? Adakah aku yang bodo sebenarnya? Tapi kalau aku bodo, tak ada la keluarga aku boleh jadi sebuah keluarga yang paling besar dan digeruni di seluruh bandar Lifey ini. Ya! Aku tak bodo. Tapi diari ini yang bodo.!
Apa lagi la yang aku nak tulis dalam diari bodo ini agaknya? Oo…aku lupa, dalam party hari jadi aku tadi, ada seorang awek yang budget hot nak berkenalan dengan aku. Tapi sorry la. Tak berminat la siot. Banyak lagi perkara yang penting untuk aku fikirankan. Perempuan? Memang senang untuk aku dapatkan. Tapi apa gunanya? Aku tidak mahu jadi seperti arwah ayah ku yang tua kutuk itu. Kaki perempuan sampai emak meninggal makan hati dengan dia. Hampeh betul!
Ok la dulu. Aku nak tido. Esok ada hal penting aku nak buat…
Aku berhenti menulis. Aku kemudian menyimpan buku merah pemberian Adryan itu ke dalam laci meja. Aku sebenarnya malas nak ke bilik khas ku ni. Sebab jauh dari bilik tidur. Rumah aku ni besar sangatlah! Aku ingat nak beli rumah sederhana kecil sajalah kalau aku dah bersara jadi ketua kongsi gelap ni. Penat siot! Nak melayan karenah orang yang tidak puas hati dan yang nak menguasai dunia kongsi gelap la konon. Pantang la nampak orang berjaya, ada saja yang datang mencabar.
Malam sudah semakin larut. Mungkin sudah pagi ketika aku baru sahaja hendak melelapkan mata. Tidak cukup tidur sudah menjadi perkara biasa buat ku. Ketua kongsi gelap yang kuat tidur hanya akan mengundang maut tidur di sebelahnya.
Pagi itu aku bangun dengan penuh mamai sekali. Mengantuk tak sudah aku. Tidur berapa jam saja malam tadi. Malam ke pagi aku tidur semalam? Entah la. Malas aku nak fikir.
Belum pun aku sempat berbuat apa-apa, mata ku sudah dicemari oleh wajah hodoh si Black atau nama sebenarnya Hassan. Dia ni orang kanan aku, merangkap kawan baik ku dari kecil lagi. Bapa dia dulu orang kanan bapa aku. Sekarang ni dia pula jadi orang kanan aku. Berapa banyak orang kanan sudah aku sebut tadi?
“Selamat pagi Resmanc!” tegur Black dengan senyuman kerang busuknya. Aku hanya mengukir senyuman selamba lalu turun dari katil.
“Budak-budak semua sudah sedia?” tanya ku dengan penuh macho.
“Semua sudah lama bersedia bos!” balas Black.
“Kalau macam tu, bagi aku sepuluh minit untuk bersiap. Kau pergi tunggu dengan lain di bawah,” arah ku.
Usai bersiap, aku turun ke tingkat bawah rumah agam ku yang besar ni. Buat penat aku berjalan saja. Di ruang tamu, Black dan lima orang anak buahnya sudah pun duduk menunggu aku di sofa masing-masing sambil minum pepsi setin seorang. Melihat kelibat ku, semua mereka pantas berdiri.
“Selamat pagi tuan!” ujar mereka semua lalu memberikan aku tunduk hormat.
“Selamat pagi semua. Cepat habiskan minuman korang semua! Sekarang sudah masa bekerja!” arah ku dengan tegas.
Nyaris tergelak juga aku tengok seekor-seekor cuba menghabiskan minuman tin bergas dorang tu. Ada seorang tu dah macam muka tapir salah makan je aku tengok. Tapi aku terpaksa kawal macho selaku ketua mereka semua.
Di luar rumah sudah tersedia sebuah kereta Mercedez warna hitam ku. Kalis peluru. Tapi belum tentu dapat menyelamatkan aku sepenuhnya. Baknya musuh baling bom tangan? Mampus aku dalam tu.
Di hadapan kereta ku tu, sebuah kereta Honda Vigor juga berwarna hitam. Setelah semuanya bersedia, lalu kami pun bergerak ke destinasi yang sepatutnya kami tuju. Tempat di mana aku ada urusan yang tak selesai dan perlu diselesaikan. Apa yang aku cakap ni? Biasalah, mengantuk masih tersisa. Fuh! Ayat sastera aku di situ.

4 comments:

Wah! Menarik novelog awak ni, Resmanshah!
Teruskan menulis! (^_^)

 

Terima kasih Cik Husna..terima kasih sangat kerana sudi membaca dan menyokong novelog sy yg tak seberapa ni

 

best....suke2...saya rasa novel ni sangat layan...kenapa tak buku kan??
tp saya pun mengantuk macam resmanc tu jugak lg2 setelah habis lunch dan menyambung keja sambil bace novelog awak!!!teruskan menulis...

 

Terima kasih Smilin...hehehehe speechless saya

 

Post a Comment